Van het strand naar de bergen: Nha Trang -> Dalat

Waaaaa! We lopen zo erg achter met schrijven! Vaak zijn we zo moe dat ik geen zin meer heb om te schrijven want dan is het enige wat ik wil slapen! Net ook weer een aardig zware busrit achter de rug, maar goed we vinden het wel leuk om het thuisfront op de hoogte te houden en ook voor ons zelf is het leuk om filmpje te maken en weer even terug te denken aan wat we allemaal wel niet hebben gedaan! Het is namelijk zo veel.. Op het moment dat ik dit schrijf zitten we al in Bangkok en dat betekent dat we vier steden achter lopen maar goed ik zal nu als de tornado stukjes schrijven! (zitten toch op de wasmachine te wachten).

Vietnam eigenlijk wist ik niet zo goed wat ik moest denken van Vietnam maar nu we al in een aantal plaatsjes zijn geweest beginnen we een steeds beter beeld te krijgen. Vietnam heeft heel erg twee gezichten, aan de ene kant zijn er hele aardige mensen die je met alle liefde willen helpen en mooie natuur en mooie stranden, maar aan de andere kant heb je ook veel onaardige mensen, denk aan de mensen die je wat willen verkopen, taxichauffeurs etc., op straat kan het ongelofelijk smerig zijn, ratten lopen door restaurants, wegen zijn een complete chaos. Maar als je daar allemaal doorheen prikt en je niet irriteert aan mensen die geen engels kunnen (waar ik me dus mateloos aan irriteer), dan is Vietnam echt geweldig! Nee alle gekheid op een stokje Vietnam is heel erg leuk! Ik zou er niet snel nog een keer heen gaan maar dat is omdat we zoveel al gezien hebben in Vietnam dat het niet echt nodig is en er zijn natuurlijk nog zo veel meer landen. Maar goed vervolg van de tour…..

Nha Trang staat bij ons als volgende op de lijst! Nha Trang is een strandplaatsje waar ze volgens de Lonely Planet onwijs mooie stranden hebben en waar je even lekker kunt relaxen. Dus aangekomen om 5 uur ’s ochtends in Nha Trang, niks nog open, stappen uit de bus en de motor taxi’s en tuktuks springen op je af, NIET MIJN BESTE MOMENT, kan ik je vertellen! Dus half negerend en vloekend door deze mensen massa gelopen op zoek naar iets van een koffie tentje zodat we een hotelletje kunnen boeken. Bus had namelijk zogenaamd wifi dus wilden eerst in de bus ons hotel boeken maar we hadden: GEEN WIFI IN DE BUSSSS….

Eerste wat we wilden doen was even bijkomen, de slaapbussen beginnen ons steeds minder te bevallen en we hadden een jongen in de bus ontmoet, die echt de oren van ons hoofd heeft geluld dus veel hebben we niet kunnen slapen. Maar in ieder geval Chantal is even gaan slapen en ik zelf heb even wat werk gedaan in ons hotel. Toen op naar het strand! EINDELIJK! Dit was even een momentje dat we geen tempels en boeddha’s en pegodas gingen opzoeken dus je begrijpt dat ik mijn geluk niet op kon! Heb Chantal namelijk even (rustig) maar duidelijk verteld dat ik klaar was met die ***** tempels! IK WIL CHILLEN! Dus aangekomen op het strand, ondertussen een ananas gehaald om lekker op te eten in het zonnetje. What happens? Het begint te regenen. Oke.. Rustig blijven.. Het gaat wel over? Nou dus niet, dus zijn we weer richting ons hotel gelopen, errug jammer wel.

Het enige leuke aan Nha Trang was eigenlijk het uitgaan verder hebben we hier niet veel gedaan, de volgende dag was het namelijk ook geen strand weer, dus daar ging mijn relax dagje. Maar goed dan gaan we maar aan de wodka dat is het enige wat de Nha Trang experience nog een beetje kan redden… De drank in Nha Trang en eigenlijk in heel Vietnam is ongelofelijk goedkoop. In het filmpje zie je een soort van vissenkommen, ja dat waren onze drankjes en die waren 1 euro! Twee avonden zijn we lekker los gegaan in Nha Trang. Laatste avond was het iets minder handig dat we tot 3 uur nog in een discotheek stonden, de bus ging namelijk 7 uur ’s ochtends naar Dalat. Chantal die snapte er niks van dat het 3 uur was, want haar woorden: ‘Alles gaat hier toch 12 uur dicht?’ Daarom waren we dus de tijd een beetje vergeten! Toen we thuis waren om half 4 hebben we trouwens ook nog even met onze neefjes gefacetimed haha!

Nou volgende dag, je kan begrijpen hoe ik mij gevoeld heb, Chantal was dit keer ook niet uit haar bed te slaan dus ik was niet de enige, we wilden gaan douche maar de douche was ijskoud, dus zijn met onze smerige outfit maar gewoon de bus ingestapt. Ons eerste plan was naar nog een strandplaatsje maar omdat Nha Trang zo een succes was dachten we laten we maar een ander plan gaan maken. Dus het werd een bergdorpje met volgens iedereen erg mooie natuur en het zeker waard om hier een keer geweest te zijn!

Na weer een busrit van 4 uur eindelijk helemaal brak aangekomen in Dalat. Hier ook eerst even slapen en toen even het stadje gaan bekijken en een tripje voor morgen geboekt. Stadje was erg leuk ik zelf had het idee dat ik door Oostenrijk liep dus dat vonden we allebei erg leuk. Zagen nog bijna een scooter ongeluk gebeuren. Twee gasten vonden ons blijkbaar zo geweldig dat ze tijdens dat ze naar ons aan het kijken waren tegen elkaar aan botsten en zichzelf nog net maar overeind konden houden! Way to go boys! Haha!

Volgende dag hebben we een natuur tour gedaan in Dalat, eerst wilden we gaan raften maar dit begon helaas bij de 90 dollar en wilden toch een beetje op ons geld letten. Dus vandaag de natuur in, we hebben o.a. dit gezien: koffieplantage, huis van locals (die nadat we wegliepen geld in hun handen gedrukt kregen, heel realistisch dus), postkantoor, krekel boerderij (waar we ook echt een krekel hebben gegeten), zijde fabriek, een waterval en als laatste de crazy house (dit is o.a. een hotel waar je in kunt slapen, alles hier is te vergelijken met een soort efteling!). De trip was matig, maar het was wel fijn dat we gewoon in een bus konden stappen en dat we een gids hadden die ons alles vertelden, toch aan het einde van de dag redelijk gesloopt.

Na onze trip zijn we toch nog even het stadje in gegaan, door de Lonely Planet worden we steeds naar hele stomme barretjes gestuurd dus daar hebben we dit keer niet naar geluisterd en zijn we door toeval in een doolhof bar geweest. Heb nog nooit zo een gave bar meegemaakt en denk ook dat ik nooit meer een andere bar leuk vindt. Voordat we onze tafel hadden gevonden moesten we klimmen en klauteren door de maze bar! Echt een aanrader om hier heen te gaan! Was echt te gek, check het filmpje maar! Die avond om 12 uur ’s avonds ging onze nachtbus (joepie) naar Ho Chi Minh City, laatste stop in Vietnam! Bij ons hotel hebben we even met paps gefacetimed en nog een beetje gepooled en voor we het wisten zaten we al weer in de volgende bus!

Oh ja voor dat ik het vergeet we zetten natuurlijk niet heel veel foto’s op Facebook, we zetten eigenlijk alles op Polarsteps dat is een app waar ons pap mee kwam waar je ons precies op kunt volgen en waar wij bij iedere plek een aantal foto’s kunnen toevoegen. Polarsteps is gewoon te downloaden in de appstore en dan moet je zoeken naar: ‘Natascha en Chantal op reis’. Misschien leuk als je niet genoeg kan krijgen van onze reis! Wij willen jullie graag jaloers maken namelijk! Lukt het?