Hoofdstad van Vietnam – Hanoi

Het lijkt voor ons al weer heel lang geleden dat we van Bangkok naar Vietnam vlogen. Het is nu ongeveer twee weken geleden, dus we lopen een beetje achter met schrijven. Maar hier is het dan eindelijk…

Vanaf Bangkok vlogen we (vanaf een ander vliegveld) al om 7 uur ’s ochtends naar Hanoi! Dat betekende dat we al om half 4 op moesten om vervolgens om 4 uur met de shuttlebus naar het vliegveld te kunnen. Alweer een gebroken nacht dus!! Op het vliegveld aangekomen moesten we de backpacks even in de reistas doen, wat geld wisselen en dan onze koffers inleveren… Makkelijker gezegd dan gedaan. De rij waarin we moesten staan was mega lang en schoot maar niet op, en er gingen steeds meer balies dicht. Uiteindelijk was er nog maar één balie open!! We moesten voor 6 uur onze koffers hebben ingeleverd en we stonden al langer dan een uur in de rij, we begonnen dus wel een beetje te stressen. Uiteindelijk na veel gezeur bij het personeel werd een grote groep (die voor ons stond) naar een andere balie gebracht. Uiteindelijk werden we een paar minuten voor 6 geholpen.

De vlucht zelf duurde maar 1 uur en 45 minuten, dus dat viel wel mee vergeleken met onze vorige vluchten. Bij het vliegveld in Hanoi aangekomen moesten we eerst nog ons visum regelen voordat we door de paspoortcontrole konden. Je moest dan wat formulieren inleveren, je paspoort en een pasfoto, en je naam werd omgeroepen wanneer het visum klaar was. Gelukkig ging het best wel snel en waren onze backpacks intussen ook al bij de bagageband. We hadden al een taxi geregeld die met een bordje ‘Natascha’ buiten op ons stond te wachten. Hanoi here we come!!

Het eerste wat ons in Hanoi opviel was de drukte op straat en dan vooral de hoeveelheid scooters!! De stoepen stonden vol met scooters en de wegen zaten er vol mee. Dat maakte het ook weer moeilijk om op de stoep te lopen, want naast de scooters waren deze gevuld met verkopers die je meestal eten probeerde aan te smeren. Het zebrapad heeft ook een andere betekenis dan in Nederland, ik vraag me af waarom ze die sowieso op de weg hebben gezet want niemand stopt. Bij de eerste weg die we wilde oversteken zei Natascha dat ze niet durfe :p (zo druk was het). Maar om niet alleen maar rondjes te moeten lopen, moesten we toch een keer oversteken. Dus half rennend en scooters ontwijkend zijn we toen toch aan de overkant gekomen. Na een paar keer te hebben overgestoken werden we er ook steeds beter in, de tactiek was: gewoon gaan en hopen dat de scooters je ontwijken.

In Hanoi zaten we met onze hostel (met persoonlijke kamer) in de Old Quarter in Hanoi. Het hostel was maar ongeveer 12$ per nacht, maar dit was ook wel aan de kamer te zien. We kregen een kamer met twee stapelbedden, die niet bepaald schoon was. Maarja gelukkig waren we niet heel lang in de kamer te vinden. Vanaf het hostel was alles op loopafstand en zo hebben wij ook Hanoi verkend. De meeste dingen die we hebben gezien zaten in de Old Quarter, het gebied rondom het meertje en de French Quarter. Ons hostel zat 5 minuten van het bekende meer in de hoofdstad: Hoam Kiem Lake. Waar je via een brug bij de Ngoc Son Temple kwam. De eerste dag dat we er zijn geweest hebben we de levendige straatjes van de Old Quarter verkend en besloten we om wat te gaan eten bij een typisch Vietnamees ‘restaurant’, dus op straat. De tafeltjes kwamen ongeveer tot kniehoogte en de stoelen waren ook mini. Hier hebben we onze eerste spring rolls gegeten! Bij de eerste spring roll werden we al enthousiast, maar hoe meer we ervan aten des te minder het ging smaken… Maarja het hoorde er wel een beetje bij. Zelfs in de avond werd het niet rustiger op straat. Na het eten hadden we een feestje in een ander hostel, waar we overdag even hadden geschuild toen het begon met regenen. Dat hostel had een Halloween feestje georganiseerd. Erg lang zijn we daar niet gebleven, want heel leuk was het feestje niet… We waren dus al optijd thuis, al voor 10 uur en we waren zo kapot van het reizen dat we maar op tijd zijn gaan slapen. We hebben die nacht ongeveer 13 uur geslapen…

De volgende dag waren we toen helemaal uitgerust en konden we Hanoi verder gaan verkennen! We hebben vandaag onder andere de volgende dingen gezien: the Opera House, het National Museum of Vietnam History, Hao Loo Prison Museum en de Bach Ma Temple. Allereerst zijn we langs het meer en het Opera House gelopen om naar het National Museum of Vietnam History te gaan. Hier hoopte we wat meer te leren van de recente historie van Vietnam, maar daarvoor in de plaats hebben we veel potten en en andere oude beeldjes gezien. Wij vonden dit museum niet heel erg boeiend… Dus op naar het volgende museum! Het tweede museum klonk in ieder geval al wat boeiender: het Hao Loo Prison Museum, of door Amerikaanse soldaten het ‘Hanoi Hilton’ genoemd. Dit is een oude gevangenis, die werd gebruikt in de tijd van de Vietnamoorlog. Hier kon je zien hoe de gevangen leefde en kregen we meer informatie over de Vietnam oorlog. Die avond hebben we weer langs de straat gegeten en zijn we nog naar de Bach Ma Temple geweest. Er wordt gezegd dat dit de oudste tempel is in de stad. De tempel stelt van de buitenkant niet zoveel voor. De tempel bevindt zich in de straten van de Old Quarter, je loopt er zo voorbij!

Weer in het hostel aangekomen moesten we onze backpack weer inpakken voor onze volgende bestemming: Halong Bay.